Jürgens werd Philips

Vóór 1930 was dit het Jürgens fabrieksterrein. De boterfabrikant verhuisde naar Rotterdam en Philips vestigde zich hier. Ongeveer rond deze tijd is ook de kantine van Philips gebouwd, de huidige locatie van buurthuis De Binnenstad.

In de Philipsperiode werd het buurthuis niet alleen als kantine gebruikt (op een gegeven moment werkten er 1000 mensen), maar ook voor festiviteiten, optredens en huldigingen. Het was een belangrijke plek voor de toenmalige Osse samenleving.

Zo zijn we in het Stadsarchief ingedoken en troffen we foto’s aan van Willeke Alberti die in in 1963 daar een optreden heeft gegeven.

Of, zoals hieronder te zien, tafeltenniscompetities.

Na Philips

In 1979 is Philips naar de Kantsingel verhuisd. En het terrein werd omgedoopt tot de Boschpoort. Fabrieksgebouwen werden gesloopt om plaats te maken voor woningbouw. Het kantoorgebouw (de latere Groene Engel), het koetshuis en de kantine bleven bewaard. Er kwam meer groen en de ruimte tussen de Groene Engel en de latere Binnenstad werd omgedoopt tot Sint Barbaraplein. In de volksmond vaak het Barbaraparkje genoemd.

M.A.I.C en De Plu

De sociale status van de voormalige Philipskantine bleef behouden doordat het Maatschappelijk Advies- en Informatiecentrum er zijn intrek nam. Ook kwam er een ontmoetingscentrum voor werkelozen: De Plu.

De Binnenstad

We zijn nog op zoek naar het precieze verhaal rondom de overgang naar een buurthuis. En hoe de naam De Binnenstad is ontstaan. Neem contact met ons op als je hier meer over kunt vertellen.

Fotografie: Stadsarchief Oss.